3.5 Orde en tuchtmaatregelen
Kinderen maken nu en dan fouten. (Ook volwassenen maken wel eens fouten.)
Dat is eigen aan het groeiproces van elk kind. Kinderen kunnen leren uit de fouten die ze maken. Onze school wil hierop inzetten door dialoog en herstel alle kansen te geven. In overleg met de betrokkenen gaan we op zoek naar een gepaste maatregel of een mogelijke oplossing. Op die manier kunnen kinderen mee de verantwoordelijkheid nemen om een oplossing te zoeken voor het conflict of om hun fout goed te maken. Hiermee sluiten we als school tuchtmaatregelen niet uit. Het betekent wel dat we er heel bewust voor kiezen om in bepaalde gevallen een tuchtmaatregel op te leggen.
In de eerste plaats vinden we communicatie van uiterst belang. Lukt dit niet dan kunnen er sancties volgen.
straffen en belonen
Onze school probeert positief gedrag vooral te stimuleren. Een dikke duim, een pluimpje, een stempel, een woordje, een applaus dragen bij tot het herhalen van aanvaardbaar en positief gedrag. Belonen van positief gedrag draagt bij tot een betere sfeer op school. Al van in de kleuterklas hebben we hier aandacht voor... wat blinken ze als ze een applausje, duimpje van de leerkracht of anderen krijgen.
We zijn niet zo voor straffen, maar toch is het soms nodig.
Wie een ander pijn doet, moet aan de kant. Pijn doen kan niet, nooit en wordt dan ook niet getolereerd. Kinderen worden aan de kant gezet om even af te koelen. Na een korte afkoelperiode gaat de leerkracht met de kleuter(s) / leerling(en) in gesprek. Ze probeert te achterhalen wat dit negatief gedrag heeft uitlokt. De leerkracht gaat samen met de kinderen op zoek naar een oplossing voor het probleem, hierbij kunnen ze gebruik maken van de ruzieoplosser. De ruzieoplosser hangt op elke speelplaats uit. Leerlingen van de lagere school kunnen via de ruzieoplosser de ruzie oplossen alleen of onder toezicht (en eventueel met hulp) van de leerkracht.
begeleidende maatregelen
Wanneer uw kind de goede werking van de school of het lesverloop hindert, kunnen we in overleg met uw kind en eventueel met u een begeleidende maatregel bepalen. De school wil hiermee uw kind helpen tot gewenst gedrag te komen.
Een begeleidende maatregel kan zijn:
Een gesprek met ………;
Een time-out:
naar de time-out ruimte gaan. Zo kan uw kind even tot rust komen of nadenken over wat er is gebeurd. Achteraf wordt dit kort met uw kind besproken;
Een begeleidingsplan:
Hierin leggen we samen met u en uw kind een aantal afspraken vast waarop je kind zich meer zal focussen. Uw kind krijgt de kans om zelf afspraken voor te stellen waar het dan mee verantwoordelijk voor is. De afspraken uit het begeleidingsplan worden samen met uw kind opgevolgd.
vrijheidsbeperkende maatregelen en fixatie
Onze school voorziet preventieve interventies en alternatieven om afzondering en fixatie te vermijden.
Zie begeleidende maatregelen.
hERSTELMAATREGELEN
Vanuit een cultuur van verbondenheid wil de school bij een conflict op de eerste plaats inzetten op herstel. We nodigen de betrokkenen uit om na te denken over wat er is gebeurd en om hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Een herstelgerichte maatregel kan zijn:
Een gesprek tussen de betrokkenen
Een herstelcirkel op het niveau van de leerlingengroep
Een bemiddelingsgesprek
No-blame methode bij een pestproblematiek
Een herstelgericht groepsoverleg (HERGO)
Dit is een gesprek tussen de betrokken leerlingen, in het bijzijn van bijvoorbeeld ouders of vertrouwensfiguren, onder leiding van een onafhankelijk persoon. Tijdens dit groepsoverleg zoekt iedereen samen naar een oplossing voor wat zich heeft voorgedaan. De directeur of zijn afgevaardigde kan een tuchtprocedure voor een onbepaalde tijd uitstellen om dit groepsoverleg te laten plaatsvinden. Hij brengt je dan per brief op de hoogte.
ORDEMAATREGELEN
Wanneer uw kind de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan door elk personeelslid van de school een ordemaatregel genomen worden. Tijdens een ordemaatregel blijft uw kind op school aanwezig.
Een ordemaatregel kan zijn:
een verwittiging in de agenda/op de contractbrief
een strafwerk
een specifieke opdracht
een tijdelijke verwijdering uit de les met aanmelding bij de directie.
Tegen een ordemaatregel is er geen beroep mogelijk.
Voor kinderen waar ordemaatregelen geregeld voorkomen, wordt in overleg met ouders en CLB bijkomende afspraken opgemaakt. Wanneer het gedrag van je kind, ook met een begeleidingsplan, een probleem wordt voor het verstrekken van onderwijs of om het opvoedingsproject te realiseren, kan er een tuchtmaatregel genomen worden.
Er wordt ALTIJD gestart met begeleidende maatregelen: een gesprek, een time-out, een eigen ruimte op school, ... De school wil daarmee je kind helpen tot gewenst gedrag te komen.
tuchtmaatregelen
Wanneer het gedrag van een leerplichtige leerling in het lager onderwijs een gevaar of ernstige belemmering vormt voor de goede werking van school of voor de fysieke of psychische veiligheid en integriteit van zichzelf, medeleerlingen, personeelsleden of anderen, dan kan de directeur een tuchtmaatregel nemen.
Een tuchtmaatregel kan enkel toegepast worden op een leerling in het lager onderwijs.
Let op: wanneer we spreken over directeur, hebben we het over de directeur of zijn afgevaardigde.
Mogelijke tuchtmaatregelen zijn:
een tijdelijke uitsluiting van minimaal één schooldag en maximaal vijftien opeenvolgende schooldagen;
een definitieve uitsluiting.
Een dergelijke maatregel wordt niet zomaar getroffen. Er werd reeds samen met de ouders gesproken over deze maatregel.
Time-out
Bijvoorbeeld: indien een kind een gevaar is voor de kinderen om zich heen, kan in afspraak met ouders, het kind voor een dag opgehaald worden door de ouders. We zien dit als een Time-out.
De rol van de leerondersteuner in de tuchtprocedure:
Het leersteundecreet introduceerde de leerondersteuner. Met de aanwezigheid van leerondersteuners in de klasomgeving ontstaan er vragen over de specifieke rol dioe zij spelen in tuchtprocedures. Gezien hun functieomschrijving en hun relatie tot de school, is het afgeraden voor leerondersteuners om de verantwoordelijkheid van vertrouwenspersoon voor leerlingen/ouders op zich te nemen.
schorsing
Preventieve schorsing als bewarende maatregel
In uitzonderlijke situaties kan de directeur in kader van een tuchtprocedure beslissen om uw kind preventief te schorsen. Deze bewarende maatregel dient om de leefregels te handhaven en om te kunnen nagaan of een tuchtsanctie aangewezen is.
De beslissing tot preventieve schorsing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan u meegedeeld. De directeur bevestigt deze beslissing in de brief waarmee de tuchtprocedure wordt opgestart. De preventieve schorsing kan onmiddellijk ingaan en duurt in principe niet langer dan vijf opeenvolgende schooldagen. Uitzonderlijk kan deze periode eenmalig met vijf opeenvolgende schooldagen verlengd worden, indien door externe factoren het tuchtonderzoek niet binnen die eerste periode kan worden afgerond. De directeur motiveert deze beslissing.
Procedure tot tijdelijke en definitieve uitsluiting
Let op: wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Bij het nemen van een beslissing tot tijdelijke en definitieve uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd:
De directeur wint het advies van de klassenraad in en stelt een tuchtdossier samen. In geval van een definitieve uitsluiting wordt de klassenraad uitgebreid met een vertegenwoordiger van het CLB die een adviserende stem heeft.
De leerling, zijn ouders en eventueel een vertrouwenspersoon worden per aangetekende brief uitgenodigd voor een gesprek met de directeur. Een personeelslid van de school of van het CLB kan bij een tuchtprocedure niet optreden als vertrouwenspersoon van de ouders en hun kind. Het gesprek zelf vindt ten vroegste plaats op de vierde dag na verzending van de brief.
Het gesprek vindt fysiek plaats op school tenzij dit wegens veiligheidsredenen niet mogelijk is. Over de wijze waarop het gesprek plaatsvindt (fysiek dan wel via elektronische weg) ligt de beslissing bij de directie na afweging van de concrete omstandigheden of vraag.
Voorafgaand aan het gesprek hebben de ouders en hun vertrouwenspersoon recht op inzage in het tuchtdossier, met inbegrip van het advies van de klassenraad.
Na het gesprek brengt de directeur de ouders binnen een termijn van vijf dagen met een aangetekende brief op de hoogte van zijn beslissing. In de brief staat een motivering van de beslissing en de ingangsdatum van de tuchtmaatregel. Bij definitieve uitsluiting vermeldt de beslissing de beroepsmogelijkheden.
Bij een definitieve uitsluiting zoeken we samen met het CLB naar een nieuwe school. Als je geen inspanningen doet om je kind in een andere school in te schrijven, krijgt de definitieve uitsluiting effectief uitwerking na 1 maand (vakantieperiodes tussen 1 september en 30 juni niet meegerekend). Jij moet er dan op toezien dat je kind aan de leerplicht voldoet. Wij kunnen de inschrijving van je kind weigeren als je kind het huidige, het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar definitief werd uitgesloten op onze school.
Opvang op school bij preventieve schorsing (en tijdelijke of definitieve) uitsluiting
Wanneer je kind tijdens een tuchtprocedure preventief geschorst wordt of na de tuchtprocedure tijdelijk wordt uitgesloten, is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de lessen of activiteiten van zijn leerlingengroep. De directie kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor onze school. Die beslissing motiveren we dan schriftelijk aan jou.
De afwezigheidscodes bij opvang tijdens de periode van de tuchtmaatregel werden gewijzigd. De leerling wordt als gewettigd afwezig beschouwd als hij niet door de school wordt opgevangen. Als de leerling aanwezig is op school tijdens de periode van de tuchtmaatregel, is de leerling aanwezig en wordt er met andere woorden geen afwezigheidscode geregistreerd.
Bij een definitieve uitsluiting heb je 1 maand de tijd om je kind in een andere school in te schrijven. In afwachting van de inschrijving is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de activiteiten van zijn leerlingengroep. De directie kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor onze school. Die beslissing motiveren we dan schriftelijk aan jou.