1. Leerlingenbegeleiding

Wij hebben de opdracht om voor elke leerling in kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding te voorzien.

We streven ernaar om de eindtermen te bereiken gedurende een periode van 9 jaar die jullie kind schoolloopt bij ons.

We werken met de doelen van het katholiek onderwijs. Zin in leren! Zin in leven!: dat is waartoe het leren in elke katholieke basisschool bij de leerlingen moet leiden. Rekening houdend met de grote verscheidenheid aan talenten en mogelijkheden bij leerlingen is dat best een ambitieuze doelstelling.

De ZILL-leerplansite is onze gids.

Bij een bezoek van de inspectie wordt gekeken naar alle vormen van kwaliteitsvol onderwijs. 

Onderwijsloopbaan

begeleiding

Het begeleidingsdomein onderwijsloopbaan 

heeft als doel 

de leerling te ondersteunen

 om voldoende zelfkennis te ontwikkelen, 

om inzicht te verwerven in de structuur van de mogelijkheden binnen 

het onderwijs, opleiding en arbeidsmarkt en om adequate keuzes te leren maken op school en daarbuiten. 

Onze school zet in op een continu, dynamisch en geïntegreerd leer- en ontwikkelingsproces dat start van in de kleuterklas en een leven lang leren beoogt. 

We zetten in op 

ontwikkelingsgericht werken, 

op talenten, 

stimuleren zelfstandigheid, 

leren kinderen inzicht verwerven in zijn interesses, zelfbeeld, competenties en motivaties. 

De leerlingen worden actief ondersteund door de leerkrachten, zorgleerkrachten, zoco, en directie.


Leren en studeren

Het begeleidingsdomein 

leren en studeren 

heeft tot doel 

het leren van de leerling te optimaliseren 

en het leerproces te bevorderen door leer- en studeervaardigheden te ondersteunen en te ontwikkelen. In dit domein leggen we de focus op het ondersteunen en ontwikkelen van het leerproces op maat van de leerlingen. 

We zetten in op probleemoplossend denken, 

leren plannen, 

krachtige leeromgeving, 

actieve werkvormen, 

coöperatief leren, 

visualiseren, 

doelgericht werken, 

zelfevaluatie, 

hulpmiddelen,... op maat. 

In dit domein zetten we ruimer in dan enkel op leer- en studeervaardigheden en het leren leren.


Psychisch en sociaal functioneren

Het begeleidingsdomein 

psychisch en sociaal functioneren 

heeft tot doel 

het welbevinden van de leerling te bewaken,

 te beschermen 

en te bevorderen 

waardoor de leerling op een spontane en vitale manier tot leren kan komen 

en zich kan ontwikkelen 

tot een veerkrachtige volwassene. We zetten in 

op een verbindend schoolklimaat, zorgen voor duidelijk gevisualiseerde school- en klasafspraken,

 bieden structuur en routines aan, zetten in op ouderbetrokkenheid, maken gebruik van 

coöperatieve werkvormen, 

gaan actief aan de slag met 

de ruzieoplosser, 

de pro-actieve cirkel en 

de herstelcirkel. 

We proberen de leerlingen op een passende manier weerbaar te maken.


Preventieve gezondheidszorg

Het begeleidingsdomein preventieve gezondheidszorg heeft tot doel 

de gezondheid, 

groei en ontwikkeling van de leerling te bevorderen en 

te beschermen, 

het groei- en ontwikkelproces 

op te volgen 

en tijdig risicofactoren, 

signalen, symptomen en gezondheids- en ontwikkelproblemen 

te detecteren. 

Hiervoor werken we nauw samen met het CLB van Tielt 

dat deel uitmaakt van TRIkant (groepering CLB Tielt, Izegem en Roeselare). 

Zelf zetten we in op een beleid rond drinken, 

plassen en bewegen. 

We zijn een bewegingsgezinde school en willen dit levendig houden.


leren leren

Op onze school wordt heel veel belang gehecht aan leren leren. Dit gaat van het gebruik van de agenda tot het leren plannen van het huiswerk en het studeren. Een samenvatting maken, weten wanneer een taak te maken, onderscheid maken tussen belangrijk en onbelangrijk, keuzes maken...

Leren leren is dus meer dan alleen maar een planning maken.

Het leren leren begint echter al van jongs af. We maken gebruik van de taxonomie van Bloom. Door de manier van vraagstelling aan de kinderen gaan ze nadenken, leren ze nadenken.

digitaal

Wij versterken ons onderwijs door het gebruik van digitale borden, chromebooks en de verschillende apps, die Google ons aanbiedt. 

Enkele jaren geleden investeerden we in een degelijk wifisysteem en een supersnelle internetverbinding met back-up-lijn.

Met de digisprong, werkingsmiddelen van de overheid, hebben alle leerlingen een chromebook ter beschikking in de klas. 

taal

Er wordt uitermate ingezet op een goed en beter taalonderwijs. Begrijpend lezen staat centraal. Dit niet alleen in de taallessen. Het boek krijgt in onze school een bijzondere plaats. Het boeken- en leesaanbod werd uitgebreid zowel in onder- als bovenbouw. De kleuterklassen maakten werk van een gezellige en degelijke boekenhoek.

In de kleuterklassen wordt dagelijks voorgelezen. In de onderbouw wordt dagelijks 15 minuten voorgelezen, in de bovenbouw wordt wekelijks minstens 15' voorgelezen.

Elke donderdagmiddag kunnen leerlingen vrijwillig onder toezicht een half uurtje lezen in de leesklas.

frans

Vanaf de derde kleuterklas tot en met het vierde leerjaar bieden we Franse initiatie aan. Het is de bedoeling dat de kinderen op een speelse, creatieve manier in contact komen met de Franse taal. Vanaf het vijfde leerjaar krijgen de leerlingen de verplichte lessen Frans.

sociale vaardigheden

Er wordt veel aandacht besteed aan attitudes en vaardigheden.

Er wordt ingezet op leefvaardigheden. Die term komt van het Engelse lifeskills: persoonlijke en sociale vaardigheden. Door deze vaardigheden te trainen doorheen de hele basisschool willen we dat de kinderen in staat zijn om gezonde beslissingen te nemen en ze weerbaar te maken.

Onze school zet ook in op de proactieve kring. Zo oefenen leerlingen en leerkrachten het transparant maar respectvol communiceren (spreken en luisteren) met elkaar.

We zetten met de hele school in op executieve functies. Deze functies heb je nodig om te kunnen functioneren alleen of in groep. Ze leren je bewust handelen, alles onder controle te houden en flexibel denken. Executieve functies zijn de doe-processen in het brein, die ervoor zorgen dat we ons gedrag bewust kunnen bijsturen. Gedrag niet alleen naar het leren maar ook naar het sociale gedrag en de gedachten.

huiswerk

Huiswerk vormt een brug tussen school en ouders.

Via huiswerk krijgen ouders informatie over wat aan bod komt in klas. Dat de meeste ouders dit ook op prijs stellen, blijkt uit de recente bevraging. Daaruit kunnen we besluiten dat de meeste ouders huiswerk nog steeds zinvol vinden. Als school staan wij achter huiswerk als dit een meerwaarde betekent voor het kind. We willen onze visie op huiswerk dan ook graag met u delen.


We weten dat huiswerk voor ouders en kind de nodige inspanning meebrengt, daarom willen we het huiswerk zo veel mogelijk beperken. 


Huiswerk is het verlengde van het leerproces dat in de klas gestart is en een middel om bepaalde leerstof extra te oefenen, te automatiseren en vast te zetten. Ook andere opdrachten die zelfstandig werk bevorderen, komen wel eens aan bod.

De verwachtingen per leerjaar worden eenvoudig en duidelijk verwoord en toegelicht tijdens de infoavond van elk leerjaar.


Elk kind is uniek. We willen dan ook rekening houden met die individuele verschillen door huiswerk te differentiëren. Wanneer we over differentiatie spreken, hebben we het over het feit dat leerkrachten rekening houden met de mogelijkheden van het kind. Het huiswerk moet een meerwaarde betekenen voor de ontwikkeling van het kind.

We streven naar een geleidelijke stijging van de hoeveelheid huiswerk en studeren naarmate de leerlingen in een hoger leerjaar komen.


We willen ook graag werken aan een geleidelijke overgang van sterke sturing naar meer zelfstandigheid en planmatig werken bij het huiswerk. 

Het is belangrijk dat, wanneer uw kind de lagere school verlaat, het in staat is om zelfstandig te werken, zelfstandig leerinhouden te verwerken en voor zichzelf een haalbare planning op te stellen.


Als uw kind niet het nodige materiaal mee heeft naar huis, is het dan ook niet de bedoeling om terug naar school te rijden om het op te halen. In de klas krijgt het kind de tijd om de schooltas in orde te brengen. Zo leert een kind het snelst om te zorgen dat het de volgende keer wel in orde is.


De leerlingen krijgen mondelinge of schriftelijke feedback op hun huiswerk.

We streven er ook naar om het huiswerk qua tijdslimiet en moeilijkheidsgraad voor iedereen haalbaar te houden.

Als het kind het huiswerk niet aankan, of de ouders ervaren dat het kind te lang aan huiswerk moet werken, vragen wij dit te melden aan de leerkracht.


Huistaken kunt u vinden in de huiswerkmap en/of op Google Classroom.

Digitale huistaken op Bingel en/of Kabas.

Digitale huistaken via Classroom moeten digitaal ingeleverd worden.

De leerkrachten kunnen de ingeleverde huistaken verbeteren en nazien.