3.4 Gedragsregels en afspraken tegen pesten
goed gevoel school
Wij willen een goed-gevoel-school zijn waar alle kinderen graag naartoe komen. Een school waar kinderen zichzelf mogen en kunnen zijn. Een school waar kinderen respectvol handelen, respectvol communiceren met anderen (groot en klein). Een school waar de kinderen graag leren en leven.
Het paanderteam zet zich dan ook elke dag in om een krachtige leer- en leefomgeving te bieden aan elk kind.
Wij hopen ook dat ouders zich welkom en goed voelen op onze school. De drempel naar de leerkracht en directeur zijn laag.
de ruzieoplosser
De ruzieoplosser is een stappenplan dat leerlingen, leerkrachten kunnen hanteren bij ruzies in de klas of op de speelplaats.
Het stappenplan hangt dan ook op verschillende plaatsen zichtbaar uit.
Met deze ruzieoplosser willen we ruziënde kinderen helpen om hun ruzie uit te klaren en op te lossen.
proactieve cirkel
In de lagere klassen vanaf de tweede graad gaan we aan de slag met de proactieve cirkel.
De proactieve cirkel is een gesprek met alle leerlingen van de klas, geleid door een moderator (zoco of zorgleerkracht of klasleerkracht). Deze cirkel wordt proactief ingezet vooraleer er problemen zijn (in vredestijd). De leerlingen zitten in een kring, waarbij iedereen een gelijkwaardige positie heeft, gelijke aandacht en tijd krijgt. Doordat iedereen elkaar kan zien, niemand zich kan verbergen en het proces steeds verloopt volgens een aantal principes en afspraken, geeft dit vertrouwen en veiligheid. De uitkomst van de proactieve cirkel is ieders verantwoordelijkheid want iedereen komt aan bod.
Doel van de proactieve cirkel:
Werken aan verbondenheid en een positieve klassfeer
Leren om aandachtig en respectvol te luisteren naar elkaar
Leren spreken in een positieve taal
We zijn ervan overtuigd dat leerlingen die de methodiek van de proactieve cirkel bezitten betere luisteraars zijn en dat ze bij conflicten beter het probleem, de situatie kunnen benoemen en uitpraten.
no blame
Wat is pesten?
Pesten is het regelmatig en langdurig lastigvallen van iemand, waarbij je die persoon fysiek of emotioneel pijn doet. Er is steeds sprake van een machtsverschil tussen de pester en het slachtoffer. Meestal gebeurt het in groepsverband en regelmatig gespreid in de tijd.
Plagen daarentegen is van korte duur en speelt zich af tussen gelijken. Omdat er geen machtsverschil is, kan de ander makkelijk terugplagen. Dat wil niet zeggen dat plagen niet kwetsend kan zijn. De term 'plagen' wordt ook wel eens gebruikt om pesten goed te praten of te minimaliseren. Omgekeerd wordt de term pesten soms te snel gebruikt als het over plagen, ruzie of ander storend gedrag gaat.
Pesten hoort niet op onze school. Pestgedrag op school nemen we heel ernstig.
In de dagelijkse werking van de klas wordt aandacht besteed aan het sociale gedrag van kinderen. We proberen vooral preventief te handelen door reeds al op jonge leeftijd in gesprek te gaan met alle partijen bij problemen tussen leerlingen (ruzies, terugkerende ruzies, plagen...) Onze proactieve cirkel, open communiceren en leren bemiddelen dragen bij tot eerlijke communicatie en praten over gevoelens bij conflictsituaties. We vinden het heel belangrijk dat kinderen kunnen begrijpen en later kunnen inschatten hoe de boodschap bij de ontvanger binnenkomt.
Bij pestproblemen op school gaan we aan de slag met de NO-BLAME methode.
NO BLAME is een methode waarbij men in 7 stappen het pesten indijkt en aanpakt. Bij de no-blame-techniek wordt de hele groep betrokken en gaan we samen op zoek naar een oplossing. We geloven in deze aanpak omdat de kracht van de groep nooit overschat kan worden. De methode is geweldloos en heeft oog voor alle betrokkenen in een pestsituatie. Het pestprobleem is niet altijd in één tel opgelost, hier gaat wel wat tijd over.
Bij problemen worden de ouders op de hoogte gebracht.
Herstelgesprekken volgen om de sfeer in de klas, de sfeer tussen bepaalde leerlingen te verbeteren.