Katholieke school Pastoraal

anders-gelovige kinderen zijn welkom

Als katholieke school willen wij een gastvrije houding aannemen voor alle anders-gelovigen. Daarom staan wij bijvoorbeeld het dragen van een hoofddeksel als religieus symbool toe.

Toch is het bij inschrijving belangrijk om enkele zaken duidelijk te stellen:

rooms-katholieke godsdienst

Als katholieke school koesteren we de rijkdom van de rooms-katholieke geloofstraditie.

We willen de levensbeschouwelijke ontwikkeling van leerlingen dan ook stimuleren door hen in ontmoeting te laten treden met deze traditie en samen met hen te zoeken naar wat dit voor mensen vandaag kan betekenen. Daarbij worden de leerlingen uitgenodigd om in vrijheid te groeien als mens.

De rooms-katholieke geloofstraditie is met haar verscheidenheid aan wat zij in het leven van vandaag kan betekenen, een toetssteen, een spiegel, een uitnodiging om zich te laten bevragen en om verder te denken, te kijken en te voelen dan men tot dan toe deed.

Levensbeschouwingen

Kinderen groeien op te midden van een veelheid aan levensbeschouwingen (1). Ook in de klas en op school is levensbeschouwelijke verscheidenheid aanwezig. Wij heten iedereen welkom!

In onze school volgen alle kinderen de lessen rooms-katholieke godsdienst. Daar krijgen ze kansen om mogelijke antwoorden te zoeken op hun levensvragen. Ze maken er kennis met de katholieke geloofstraditie en gaan ermee in dialoog.

Daarnaast maken ze kennis met andere levensbeschouwingen. De school is de oefenplaats bij uitstek om te leren omgaan met diversiteit in de klas en de samenleving.

Kinderen zijn van nature uit nieuwsgierig. In de godsdienstles worden ze uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan over hun levensbeschouwing. Dit biedt kansen tot echte ontmoeting en wederzijds respect. We hopen met de hele school op die manier bij te dragen tot een verdraagzame samenleving, een samenleving waar iedere mens telt! Net daarom zet het vak rooms-katholieke godsdienst mee zijn schouders onder de vierentwintig interlevensbeschouwelijke competenties. Deze behoren tot het leerplan. Elke leraar doet de nodige inspanningen om deze competenties bij de kinderen te ontwikkelen. Dit kan op school of op leeruitstap.

De godsdienstlessen ondersteunen de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen. We dagen elk kind uit om in verbondenheid met anderen te groeien tot een gelukkig leven.

(1) Levensbeschouwing is een kijk op het leven: wat het leven betekent en hoe dat geleefd kan worden in verbondenheid met zichzelf, met anderen, met gemeenschappen, met natuur en cultuur en voor sommige mensen ook met God.

pastoraal in de klas en op school

Elke dag starten we de dag met een gebed.

's Middags voor de maaltijd danken we de heer voor spijs en drank.

Kerkelijke feesten zijn zichtbaar in het godsdiensthoekje in de klas.

Op belangrijke tijdstippen vieren we met de schoolgemeenschap eucharistie of is er een viering, bezinning in open lucht of in de zaal. 

De laatste vrijdag voor de paasvakantie houden we een sober maal op vrijwillige basis naar aanleiding van Broederlijk Delen. De opbrengst gaat integraal naar Broederlijk Delen.

We vinden opvoeding tot solidariteit belangrijk. 6L organiseert elk jaar "de warmste week" op school. De leerlingen draaien plaatjes voor een kleine bijdrage. De opbrengst wordt doorgestort naar een goed doel. Ook de koekjesbak of andere initiatieven tijdens de advent steunen het goede doel. Tijdens de advent zijn er klassen die de bejaarden en/of alleenstaanden in de buurt van de school een kaartje of een bezoekje brengen. De leerlingen merken dat dit klein gebaar warmte en licht brengt bij deze mensen.

Eerste communie en het Vormsel. De parochie en de school werken samen om er telkens een zinvolle en mooie viering van te maken.