3.2 Welzijn en gezondheid
hoe maken we onze school rustig en gezellig?
Een vriendelijke en beleefde houding maakt het leven op school aangenaam.
Agressief of uitdagend gedrag wordt niet aanvaard in de school, op de speelplaats en in de schoolomgeving. De kinderen gedragen zich beleefd en vriendelijk tegenover elkaar, de leerkrachten, het personeel, de directeur en de bezoekers van de school.
De leerkrachten worden aangesproken met ‘meester’ of ‘juffrouw’.
De directeur met 'mevrouw Els’. Andere volwassenen met ‘mijnheer’ of ‘mevrouw’.
Leerlingen worden aangesproken met hun voornaam.
Kinderen laten volwassenen voorgaan.
Indien een leerling naar een ander lokaal gaat, wordt eerst geklopt.
De school levert inspanningen om kinderen te begeleiden op hun weg naar de samenleving die multicultureel is. We willen hen opvoeden tot verdraagzaamheid. Verwijten of negatieve uitspraken die verwijzen naar etnische of kansarmere afkomst worden niet toegelaten.
fietsen
Wij willen het met de fiets naar school komen voor de oudere leerlingen zeker stimuleren.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich pas vanaf 10 jaar veilig alleen in het verkeer correct kunnen gedragen. Het is wel zeer belangrijk dat de kinderen een goede en reglementaire fiets hebben.
Onze veiligheidscoördinator komt juist voor de ‘donkere periode’, samen met de politie alle fietsen controleren. Na een week volgt een opvolgingscontrole.
De fietsen staan per klas in de fietsenstalling of garage.
De fietsenstalling wordt na het plaatsen van de fiets direct verlaten. De kinderen mogen via de zaal naar de speelplaats.
De leerlingen krijgen een fietsbadge met naam en klas erop.
In het kader van klassikale fietsoefeningen wordt soms gevraagd dat alle leerlingen hun fiets meebrengen.
Twee leerkrachten zijn dagelijks verantwoordelijk voor de fietsers. De fietsers verlaten de school op het sein van de verantwoordelijke leerkracht. De fietsers vertrekken voor de leerlingen die worden opgehaald.
Alle leerlingen hebben een geel fluorescerend hesje. Dit werd geschonken door de gemeente Meulebeke. Samen met de ouders stimuleren we het gebruik ervan.
Ook voor de voetgangers is het dragen van een fluohesje sterk aanbevolen.
verzorgd uiterlijk - kledij
De school verwacht dat de leerlingen een steeds verzorgd voorkomen hebben. Kledij, schoeisel en haartooi zijn eenvoudig, stijlvol en hygiënisch. Het uiterlijk mag geen middel zijn om zich te distantiëren van de medeleerlingen. In die zin wordt er duidelijk afstand genomen van de modische en / of ideologische bewegingen die zich ook uiterlijk manifesteren, o.a. via kledij, haartooi, ringen, insignes of symbolen.
Het dragen van hoofddeksels tijdens de lessen of in de schoolgebouwen is verboden.
Als katholieke dialoogschool willen wij een gastvrije houding aannemen voor alle anders-gelovigen. Daarom staan wij bv. het dragen van een hoofddoek als religieus symbool toe.
Bijkomende afspraken:
Als het hoogzomer is, worden geen spaghettibandjes toegestaan, topjes met brede bandjes mogen wel, sandalen zijn toegelaten, pantoffels en slippers niet. Ook mini-shortjes met broekspijpjes tot net onder de poep worden niet toegelaten.
Alle kledingstukken worden genaamtekend.
Op de speelplaats worden kledingstukken niet achteloos op de grond geworpen maar aan de voorziene kapstokken opgehangen.
Op het einde van het schooljaar zijn er steeds verloren voorwerpen. De niet opgehaalde kledingstukken worden aan een liefdadigheidsinstelling geschonken.
Piercings, tatoeages en gelaatsschmink vinden we toch iets voor oudere kinderen en zijn daarom niet toegelaten op school.
Om veiligheidsredenen kunnen leerkrachten vragen om sieraden uit te doen.
persoonlijke hygiëne
Handen, voeten, gezicht, … verdienen een dagelijkse wasbeurt.
In bepaalde klassen wordt aandacht besteed aan het tanden poetsen.
Iedere klas heeft aandacht voor het wassen van de handen.
drinkgelegenheid
Men kan te allen tijde water drinken op school. Elke klas is voorzien van drinkbaar water.
Water is gratis en gezond!
tussendoortjes
voormiddag
Elke voormiddag eten de kinderen een stuk vers fruit.
Dit fruit moet etensklaar (geschild of in stukjes) en in een doosje meegebracht worden. Omwille van het MOS-beleid op onze school opteren we voor een vershouddoos en bannen we alle papiertjes, aluminiumfolie!
namiddag
De kleuters brengen GEEN koek mee naar school. De school zorgt voor een koek in de namiddag. Er wordt gezorgd voor variatie.
De leerlingen lagere school brengen ZELF een koek naar eigen keuze (zonder chocolade) mee naar school. We steken de koek in een doosje, zo kunnen we de afvalberg wat verkleinen.
Popcorn, fristi, bifi-worstjes en frisdranken of een variant kunnen niet als tussendoortje. Dit geldt voor alle kinderen.
Ook in de opvang kunnen de kinderen een zelf meegebracht koekje, boterhammetje of stukje fruit eten.
zindelijkheid en toiletbezoek
We hebben natuurlijk graag dat uw peuter zindelijk is op het moment dat hij naar school komt. Als dit nog niet echt lukt, vragen we om voldoende luierbroekjes of luiers met kleefstrip mee te geven naar de klas. Zindelijkheidstraining is in hoofdzaak de taak van de ouders, maar de kinderverzorgster en kleuterleidster zal zeker uw kind helpen en stimuleren.
De kinderen worden aangemaand om bij het begin van het speelkwartier naar het toilet te gaan.
De leerlingen mogen te allen tijde naar het toilet.
Na het toilet wassen de kinderen hun handen met zeep en drogen ze af met een papieren handdoekje.
luizenaanpak
Alle scholen worden vroeg of laat geplaagd door deze lastige beestjes.
Wanneer u luizen ontdekt bij één van uw kinderen, behandel dan onmiddellijk en breng de leerkracht of de directeur op de hoogte.
De kleuters en/of leerlingen krijgen een luizensticker op de trui, boekentas zodat de ouders zien dat er luizen gesignaleerd werden. We vragen om het haar van uw kind na te zien. Merkt u neten of luizen op dan start u de behandeling.
Ouders worden persoonlijk aangesproken wanneer hun kind blijvend luizen in het haar heeft. Ze krijgen enkele tips van de leerkracht.
Blijven er nieuwe meldingen binnenkomen, dan wordt het CLB gevraagd om controles in de klassen uit te voeren. De betrokken kinderen krijgen een brief na controle mee naar huis.
Raakt het probleem voor een aantal kinderen niet opgelost, dan wordt met het CLB overlegd over de te nemen stappen: huisbezoek, overleg met hulpverleners, brugfiguur.
Het zijn de ouders die hun kinderen moeten controleren en behandelen. De school kan en mag hierin geen initiatief nemen. De school kan ook zeker geen kinderen omwille van luizen weigeren! De verantwoordelijkheid ligt dus bij de ouders en niet bij de school.
Luizen zijn niet zo eenvoudig op te sporen. Let vooral op de neten die zich aan de haren vasthechten. Wanneer u luizen ontdekt, behandelt u deze met een speciale shampoo, verkrijgbaar bij de apotheker of kapper. Volg dan ook strikt de gebruiksaanwijzing.
Deze producten moeten 2 keer gebruikt worden met een tussentijd van 8 à 10 dagen.
Zeer belangrijk na de behandeling: (En dit is uiterst belangrijk!! )
Kammen in kokend water onderdompelen.
Beddengoed, kledij en mutsen wassen op 60°.
Snoep
Snoep, kauwgom en frisdrank houden we buiten de schoolpoort.
brandveiligheid
Ieder schooljaar gaat minstens één evacuatieoefening door. Wij willen de kinderen een correcte houding aanleren, mocht er op onze school ooit brand uitbreken. De bedoeling hiervan is duidelijk: paniek vermijden door een aangeleerde procedure uit te voeren. In de school hangen meerdere brandmeldknoppen die een overal hoorbare sirene bedienen!
In elke klas hangt een stappenplan en een vluchtroute uit.
milieuzorg - mos
Ook onze school doet mee aan milieuzorg op school. Onze school is de trotse eigenaar van twee MOS-logo’s.
Concreet betekent MOS: Milieuzorg Op School.
Onze school wil mee zorg dragen aan een propere omgeving. Het paanderteam heeft als doel de kinderen bewust te maken voor alles wat kan bijdragen tot een goed en beter milieu.
De leerlingen L4 of L5 en hun leerkracht engageren zich voor de klimaatbende van Meulebeke. Zij zetten enkele initiatieven op poten om de andere leerlingen op onze school bewust te maken om zorg te dragen voor onze planeet aarde. Samen met de andere Meulebeekse scholen en de gemeente willen ze de CO2 in de gemeente laten dalen.
Op school gebeurt al heel wat rond milieuzorg:
sorteren van afval: papier/karton, PMD, restafval
afval beperken tot het minimum: we promoten doosjes voor fruit en koek!
de kippen helpen deels de afvalberg klein te houden
klasprojecten rond afval met bezoek containerpark
verzamelen van plastieken dopjes, batterijen en cartridges voor recyclage
we drinken kraantjeswater
we hebben aandacht voor de natuur
we promoten om per fiets of te voet naar school te komen
we organiseren een strapdag
we doen mee met dikketruiendag en zetten de chauffage enkele graden lager
aandacht om zo zuinig mogelijk om te springen met energie: we stellen een energiemeester aan in de klas.
de ramen met enkel glas werden vervangen door ramen met dubbel glas.
we hebben plantbakken op school die we kregen van de gemeente voor het moestuinproject in samenwerking met de volkstuinen en de milieudienst Meulebeke
…
We proberen vooral te borgen en proberen ieder jaar iets extra’s in de verf te zetten!
Verwachtingen naar de ouders:
Fruit, koek in een doosje i.p.v. in een papiertje
Gebruik maken van een boterhamdoos
Carpoolen of je kinderen aanmoedigen om met de fiets of te voet naar school te komen.
Verwachtingen naar de kinderen:
Fruit, koek in een doosje i.p.v. in een papiertje
Gebruik maken van een boterhamdoos
Met de fiets of te voet naar school
Papier in de papierbak
We zijn nog altijd op zoek naar ouders, grootouders die zich mee willen engageren voor milieuzorg op school. We zoeken nog hulp bij:
meehelpen bij natuurwandelingen: kabouterpad, landschapswandelingen,...
de leerlingen iets bijbrengen over composteren: opstarten van een gezond compostvat
iets bijbrengen over insecten, kleine waterdiertjes…
iets over vogels en hun biotoop
...
Wie zich geroepen voelt, kan hiervoor bij de leerkrachten terecht.
ecologie en duurzaamheid
Als duurzame en milieuvriendelijke school kiezen we ervoor om ecologische huishoud- en poetsproducten in onze school te gebruiken.
Ecologische schoonmaakmiddelen bevatten geen chemische stoffen, waardoor ze biologisch afbreekbaar zijn.
Het kiezen voor ecologische poetsmiddelen is immers ook beter voor de gezondheid van onze werknemers, want die zijn minder vervelend bij het inademen.
Daarnaast is een ecologisch middel ook beter voor de huid.
Zo dragen wij ook ons steentje bij in het behoud van onze mooie aarde.
spelen in de tuin - speelbos - op de speelplaats
Op school hebben wij heel wat leuke speelplekken: onze tuin met zandbak, ons groot grasveld met voetbaldoelen, ons speelbos met boomhut, draaier, wiebelbrug en boomstammen en twee verharde speelplaatsen.
Tijdens de speeltijden en pauzes kunnen we naar hartenlust ravotten op één of meerdere speelplekken.
Bewegen is gezond!
Samen bewegen en spelen is goed voor lichaam en geest!