Onze ZORGvisie

In onze school staat het kind centraal en wordt het z’n hele schoolloopbaan  gedragen door een zorgzaam team. We streven ernaar om steeds te vertrekken vanuit het positieve in elk kind en proberen zo optimale ontwikkelingskansen te creëren, met aandacht voor de individuele onderwijsbehoeften.  We geloven in de groeimogelijkheden van elk kind en stellen uitdagende, maar realistische doelen voor alle leerlingen, die door alle betrokken partijen gedragen worden. 

We streven naar succeservaringen op maat van elk kind, want die zijn een krachtige drijfveer bij leren en ontwikkelen.  

Hierbij houden we rekening met het welbevinden, de draagkracht, het  ontwikkelingstempo, de individuele mogelijkheden, de talenten en het ‘gevulde  mandje’ van onze kinderen. 

We willen hen zo op weg zetten om een realistisch en positief zelfbeeld te ontwikkelen. 

We respecteren de heterogeniteit van de klasgroepen en gaan er positief mee om,  een flexibele klassenorganisatie draagt hiertoe bij.  

We zorgen voor een krachtige leeromgeving en een veilig, positief klasklimaat, waar er ruimte is voor verlengde instructie en extra uitleg, door de klasleerkracht in hun eigen vertrouwde klasomgeving en waar de zorgleerkracht de klaswerking kan komen ondersteunen. De keuze kan ook vallen op werken met een kleiner groepje in een prikkelarme omgeving als dit bijdraagt tot het bereiken van het vooropgestelde doel. We staan open voor co-teaching omdat we erin geloven dat dit het rendement van bepaalde lessen kan verhogen.  

We geloven in de kracht van de leerkracht en hebben een dynamisch en gemotiveerd team dat openstaat voor professionalisering. 

Elk kind wordt opgevolgd, van peuter tot zesdeklasser, met aandacht voor de totale ontwikkeling. Aan de hand van observaties, screenings, leerlingendossiers, toetsen en rapporten, kindcontacten, oudercontacten, overlegmomentenfiltergesprekken en klassenraden volgen we het welbevinden, de betrokkenheid en de competenties systematisch op.  

Door een snelle signalering en tijdige ondersteuning proberen we te voorkomen dat eventuele problemen zich opstapelen

We hebben aandacht voor de ondersteuningsbehoeften van leerkrachten, leerlingen en ouders.  

Ook een vlotte samenwerking tussen de directie, de zorgcoördinator, de leerkrachten, de ouders en externen verhoogt de kans op het schetsen van een totaalbeeld van onze kinderen en op een constructieve aanpak als er problemen opduiken. 

We streven naar een transparante zorgstructuur, waar iedereen op de hoogte is van wie, wat, waarom en wanneer. Om dit te realiseren besteden we voldoende aandacht en tijd aan overleg. Dit binnen het team, maar ook met de ouders, externen die het  kind begeleiden (logopedisten, ondersteuners, medewerkers van het REVA) en het CLB.