Onze visie

Schoolvisie in beeld


schoolvisie

ONS SCHOOLEIGEN OPVOEDINGSPROJECT


In ons logo zien jullie de mand, in de volksmond ook wel “paander” genoemd. De mensen die hier wonen worden ook weleens Paandernaren of Panderiens genoemd… Heel vroeger wandelden de mensen met hun paander (mand) naar de markt in het centrum van Meulebeke. 


De mand is gemaakt van gevlochten takken en riet. Ze is stevig en kan tegen een stootje. De mand staat symbool voor HET PAANDERTEAM. Een hecht team waar iedereen zichzelf kan en mag zijn, waar ieder zich ten volle inzet voor de school en de kinderen. Het team werkt doelgericht rekening houdend met het rugzakje van elk kind. In de mand zitten kinderen groot en klein, jongens en meisjes, elk uniek op hun manier, elk met hun talent... Ze worden ZORGZAAM GEDRAGEN. Elk van hen betekent heel veel voor ons EN elk van hen willen we helpen groeien.


De gele bol achter onze mand staat symbool voor warmte, licht, de zon. Wij willen een warme, zonnige school zijn voor elk kind, maar ook voor elke leerkracht, voor elke ouder, voor iedereen. Wij streven ernaar dat iedereen graag naar onze Paandersschool komt. We hopen dat elk kind zich thuis voelt bij ons. Dat het gelukkig mag zijn, plezier beleeft, leert omgaan met gevoelens, oog heeft voor een ander, besef van waarden en normen, afspraken naleeft, begrip kan opbrengen voor de mening van anderen en ook zijn mening kan herzien, afspraken respecteert, kritisch mag en durft zijn. 

                                                  

Op onze school vinden we VERBINDEN heel belangrijk. Verbinden legt de nadruk op het creëren van sterke en duurzame relaties binnen de school en daarbuiten. Het gaat niet alleen om het overbrengen van kennis, maar ook om het opbouwen van empathie, begrip en respect tussen leerlingen, leerkrachten, ouders en de brede samenleving. Verbinden in de vorm van fysiek de hand reiken tot samen in gesprek gaan en samen tot de oplossing komen. Het leren luisteren naar elkaar en respectvol spreken oefenen we zowel bij de jongsten als bij de oudsten. We zetten van jongs af aan in op groepsgesprekken. Het uiten van de eigen gevoelens vinden wij heel belangrijk. We bieden uitdagende woordenschat aan om kinderen hierbij talig te ondersteunen.


Tijdens de pauzes kunnen de leerlingen spelend verbinden op verschillende speelplekken zoals de speelplaats, de tuin en het speelbos. Op de middagwandeling kunnen de leerlingen verbinden met de natuur en met elkaar in de directe buurt van de school. 


Op onze school proberen we onze leerlingen heel wat bewegingskansen te geven. “Een gezonde geest in een gezond lichaam” is hier zeker op zijn plaats. Naast de sport-en zwemlessen, bieden we overdag veel BEWEGING aan. Er wordt sterk ingezet op veilig fietsen en de lessen worden afgewisseld met voldoende bewegingstussendoortjes. We hechten belang aan samen sporten, dansen, zingen en vieren. Bij gelegenheden verbinden we ook graag met de buurt en de gemeente. 

                                                         

We doen heel wat inspanningen om ons onderwijs werkelijkheidsgericht te maken. We gaan naar de werkelijkheid of brengen de werkelijkheid binnen door mensen met ervaring, een boodschap, een verhaal op school uit te nodigen. Onze uitstappen bieden hier ook een grote meerwaarde.

                                                        

Het opvoeden tot milieubewuste kinderen neemt in onze school een speciale plaats in. Door op school te beleven hoe we samen zorg dragen voor onze wereld, willen wij kinderen een positieve kijk op de toekomst bieden.

Samen willen we onze kinderen ZELFREDZAAM en ZELFSTANDIG laten worden zodat het keuzes kan maken voor zichzelf, voor anderen en zijn omgeving. Wij willen het kind laten groeien in kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes. Met het plannen van contractwerk, hoekenwerk, zelfstandig werk en huistaken leren we de kinderen gaandeweg bewust kiezen, plannen en bijsturen waar nodig. Wat ze leren op school en in de klas kunnen toepassen in hun eigen leefwereld buiten de schoolmuren is ons streefdoel.

                                                      

We willen onze kinderen mediawijs laten opgroeien in deze steeds ruimere en snel groeiende digitale wereld. Het aanbieden van verschillende soorten media (kranten, tijdschriften, boeken, muziek, digitale leerplatformen, chromebooks,…) en het intensief gebruik van het digitale bord dragen hieraan bij. In de lagere school heeft elke leerling een chromebook ter beschikking. Hiermee leren ze plannen, opzoeken, automatiseren, programmeren en zo veel meer… Door deel te nemen aan de Whizzkidswedstrijd, de Schaal van M,... ondervinden kinderen gaandeweg hoe het is om MEDIAWIJS en MEDIAVAARDIG deel te nemen aan de digitale wereld.

                                                            

De gekleurde pijlen verwijzen naar ons leerplan ZILL (zin in leven en leren). Ons leerplan staat voor een harmonische ontwikkeling waarbij de persoonsgebonden ontwikkeling en cultuurgebonden ontwikkeling hand en hand gaan. Persoonsgebonden ontwikkeling staat voor ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes vanuit de fysieke, psychische, sociale en spirituele basisbehoeften om te komen tot ‘Zin in leren en Zin in leven’. Cultuurgebonden ontwikkeling staat voor de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die leerlingen nodig hebben om cultureel zelfbewustzijn te ontwikkelen en om te participeren aan de veranderlijke wereld van vandaag en morgen.


Op school hebben we aandacht voor de noden van elk kind. We streven naar zorg op maat, door voldoende te DIFFERENTIËREN. We kiezen voor heel wat variatie in werk- en groeperingsvormen zoals hoekenwerk, zelfstandig werk, partnerwerk, groepswerk, klasoverschrijdende activiteiten, peer-tutoring, zelfcontrole en zelfsturing,... We zetten in op hoekenverrijking en uitdaging voor cognitief sterke kinderen. We bieden hulpmiddelen aan voor wie het nodig heeft en passen onze werkwijze en leerstof aan, omdat we elk kind op zijn niveau willen zien groeien.


We kiezen voor PERMANENTE EVALUATIE omdat we ervan overtuigd zijn, dat we door de kinderen op verschillende manieren te evalueren een breder zicht krijgen op wat kinderen beheersen en waar ze nog in moeten groeien. Door procesgericht te evalueren, kunnen we sneller ingrijpen, zorgen voor hulp en extra uitleg op maat aanbieden. Zelfevaluatie en zelfreflectie zijn een belangrijk element in onze aanpak.


We zijn een herkenbare Christelijke school waar Jezus onze inspiratiebron is. We willen graag leven naar het voorbeeld van Jezus en het goede zien in iedereen. Zo bouwen we samen aan een positieve wereld.